Nieuws
Colonnevorming vrachtverkeer

Colonnevorming vrachtverkeer

Vrachtwagens rijden steeds vaker als colonne over de weg. Dit bespaart brandstof en zorgt voor een betere benutting.

Op de Asfaltdag 2014 meldde Carlo van de Weijer over de ontwikkelingen van smart mobility en de mogelijkheden van automatische voertuiggeleiding. Eén van de effecten is dat auto’s vlak achter elkaar rijden. Voor het vrachtverkeer levert dit een behoorlijke brandstofbesparing op en de weg wordt beter benut. Sandra Erkens sloot aan met de opmerking dat het rijden in een treintje van vrachtwagens het risico op spoorvorming vergroot. Ze gaf ook gelijk een optie om dit effect te beperken: bouw in de software protocollen die regelen dat de auto’s een beetje versporen.

TLN, Routiers en de ANWB constateren dat vrachtverkeer op drukke wegen steeds vaker dicht achter elkaar rijden. Een colonne vormen. Dit wordt ook veroorzaakt doordat de onderlinge snelheidsverschillen met de invoering van de verplichte snelheidsbegrenzers minimaal zijn. Dit veroorzaakt ook de irritatie als vrachtwagens elkaar gaan passeren. Een inhaalverbod is dan ook steeds meer van kracht. Voor personenauto’s leidt een colonne vrachtauto’s tot gevaarlijke situaties bij in- en uitvoegen. De slechte ervaringen van veel vrachtwagenchauffeurs met vreemde capriolen van de personenauto’s is vaak een reden om de onderlinge ruimte zo klein mogelijk te houden zodat personenauto’s er niet tussenschuiven. Bij op- en afritten moet dit wel en daar ontstaan dan ook de meest vreemde, dus gevaarlijk, situaties!

TLN, routiers en de ANWB verwachten dat weggebruikers kunnen helpen om de effecten van colonnevorming te verkleinen. Zij roepen op om ideeën aan te dragen. Suggesties kunnen worden ingediend bij de heer Poppink van TLN (emailadres ppoppink@tln.nl)

Op de website van TLN is een artikel met aanvullende informatie te vinden. Klik hier.

Up